Amaken is de naam van het ensemble dat de Libanese oudspeler André Hajj in 2003 oprichtte. Hajj was toen al een aantal jaren oudprofessor (dat wil zeggen dat hij les gaf op het snaarinstrument de oud). Met Amaken wou hij de traditie oppakken van Libanese muziek, die, zo onderkent Hajj, sterke invloeden heeft ondergaan van omringende landen als Perzië, Griekenland, Egypte, Turkije en Syrië. Hajj gaat uit van de zogenaamde Orientaalse Takht, een traditionele combinatie van muziekinstrumenten – oud, buzuk, qanun, ney, oosterse viool en bas en Arabische percussie als tabla, riqq, katem, mezher en veel meer. We gaan daar niet dieper op in, maar je kunt hier in twee (volstrekt willekeurig gekozen) fragmenten horen wat voor muziek dat oplevert. De ritmesectie vormt de basis waarop de rijke melodieën kunnen floreren. Het nieuwe aan deze muziek is dat die melodieën je meteen al bekend voorkomen zonder dat je de vinger er precies op kunt leggen. Dat maakt het ook voor westerse oren toegankelijke muziek, ondanks de ingewikkelde ritmes, want die bouwen vooral mee aan het schitterende muzikale tapijt dat hier geweven wordt. En dat je hier een aantal virtuoze muzikanten echt met elkaar samen hoort spelen maakt het genot compleet. Prachtig!

Klik op het driehoekje om het fragment te beluisteren.

 

      andré hajj & amaken - ahl el hajj

      andré hajj & amaken - raheel



 

terug naar de startpagina van moors magazine

« | »