Haytham Safia is een veelzijdig man – hij is niet alleen een virtuoos udspeler, hij is ook een veelzijdig componist en een indrukwekkende muzikale bruggenbouwer. Dat blijkt in NoBlues, waar hij met een paar bluesmannen een mix van Arabische muziek en Amerikaanse blues maakt, maar ook in zijn eigen kwartet, waar hij veel ondefinieerbaarder muziek maakt, die misschien nog wel mooier is.

Niet dat de muziek van NoBlues niet mooi is, maar de vrijwel geheel instrumentale muziek van het Haytham Safia Quartet is wat lyrischer, en zelfs nog wat melancholieker. Safia speelt op de ud, de Arabische luit, Afra Mussawisade op percussie, Eva van de Poll speelt cello en Hanneke Ramselaar hobo. Hanneke arrangeert ook, waardoor Safia’s onmiskenbaar Arabische composities een Westerse twist krijgen. De hobo van Ramselaar klinkt bovendien regelmatig net zo klagerig als een klezmerklarinet, waardoor de weemoed onmiddellijk toeslaat.

Op zondag 10 augustus speelde het kwartet in Museum de Buitenplaats in Eelde, een perfecte plaats voor deze Arabische kamermuziek. De muziek is, nogmaals, moeilijk te classificeren, maar het knappe van dit gezelschap is dat ze Arabische muziek weten te combineren met flamenco en Balkan-invloeden, terwijl er een klassieke ondertoon doorklinkt en de aanpak zonder meer jazzy te noemen is. Er was bijvoorbeeld een buitengewoon spannend duet te horen van ud en cello, waarbij je als luisteraar op het puntje van je stoel zat.

Op andere momenten kon je je op de muziek laten wegdrijven, zoals in het ingetogen Voice of the Desert, en er werd afgesloten met een opgewekt, bijna feestelijk nummer. Alle vier de muzikanten maakten indruk, niet alleen doordat ze virtuoos hun instrument bespelen, maar ook doordat ze een muzikaal avontuur aan durven gaan dat volstrekt nieuwe muziek oplevert, die merkwaardig genoeg volstrekt vanzelfsprekend klinkt, alsof hij al jaren bestaat. Haytham Safia en zijn gezelschap doen daarmee iets vrij unieks, en het is voor de luisteraar een puur genoegen van deze melancholieke, meeslepende muziek te mogen genieten. Uniek en prachtig, Hollandse wereldmuziek in optima forma!

in de buitenplaats eelde...



 

terug naar de startpagina van moors magazine

»