Het klassiek-experimentele kleine platenlabel OgreOgress uit Michigan gaat gestaag door met het uitbrengen van muziek die je nergens anders hoort, zoals For Feldman of een serie met de number pieces van John Cage. Ook obscuurder werk wordt opgepakt, en zo kregen we al eerder een paar bijzonder mooie stukken te horen van de excentrieke Amerikaanse componist Alan Hovhaness. Nu komt daar een cd bij met werken voor viool/viola en piano, uitgevoerd door violiste Christina Fong en pianist Arved Ashby.

Hovhaness werd bekend met een paar conventionele composities, en op de vorige cd hoorden we vrij weelderige, ondefinieerbare muziek uit alle windstreken, maar hier horen we vrij kale, uitgeklede muziek voor twee musici die toch steeds melodieus en melancholiek blijft. Onder “keyboard” moet je in dit geval overigens ook de clavecimbel rekenen, want er zijn bijvoorbeeld een paar fraaie clavecimbel/vioolduetten opgenomen, die op het ene moment puur klassiek klinken, terwijl ze even later volledig uit de bocht vliegen met felle dissonanten. Klassiek en modern worden hier op een onnavolgbare manier gemengd, terwijl de muziek ook steeds hopeloos romantisch blijft. En Hovhaness weet ook Oosterse elementen vrijwel onhoorbaar in zijn werk onder te brengen, waardoor de muziek steeds iets ongrijpbaar universeels houdt.

De cd zit simpel verpakt in een dubbelgevouwen kartonnetje, wat mooi aansluit bij de bedrieglijke eenvoud van de muziek, die schijnbaar moeiteloos van licht sprankelend naar heftig dramatisch switcht. Moderne klassieke muziek die nergens onder te brengen is, en misschien juist daardoor extra intrigeert.



 

terug naar de startpagina van moors magazine

»