De Segovia Codex uit de late vijftiende eeuw bevat een hoeveelheid intrigerende muziek die onder meer een intensief muzikaal verkeer tussen de Nederlanden en Spanje waarschijnlijk maakt, want degene die de muziek kopieerde sprak niet alleen vloeiend Nederlands, hij was duidelijk ook goed geïnformeerd over de Vlaamse muzikanten wier werk hij kopieerde. De polyfonische zang uit die tijd is in de Segovia Codex mooi vastgelegd, en de opnames van Qualia richten zich vooral op het repertoire dat geassocieerd wordt met Segovia.

Je hoort hier muziek die aan het eind van de vijftiende eeuw waarschijnlijk aan het Spaanse hof geklonken heeft, en het is verbazingwekkend om te horen hoe verfijnd deze muziek was, met zijn verschillende stemmen en geraffineerde ritmes. Zeker als de muziek, zoals hier, gespeeld wordt door drie musici die een soort jazz-gevoel hebben waardoor er een zekere lichte schwung ontstaat, heb je het gevoel dat er gemakkelijk vijf eeuwen overbrugd worden. Het is ingetogen muziek die wellicht wat meer aandacht nodig heeft, maar de rijkdom en diversiteit die deze eeuwenoude muziek dan blijkt te herbergen vormt, zeker in deze instrumentale uitvoeringen, wel een heel bijzondere verrassing.

Anna Danilevskaia speelt de viool, Christophe Deslignes een organetto (om precies te zijn een “portative organ in F=518Hz), en artistiek leider Lambert Colson speelt altblokfluit, tenorblokfluit en twee verschillende soorten cornet. En samen brengen ze subtiel die heel oude muziek echt tot leven, wat je toch eigenlijk wel een klein wondertje kunt noemen.

Klik op het driehoekje om het fragment te beluisteren.

      qualia - mundus et musicaet totus concentus (bartolomeus ramis de parela)

      qualia - comme femme (alexander agricola)

      qualia - le grant desir d'aymer m'y tient (loyset compere)


terug naar de startpagina van moors magazine

« | »