Voor zijn vorige albums deed Anouar Brahem, de meest lyrische aller oud-spelers (de oud is een arabische luit met een specifiek, voller en warmer geluid dan de gitaar), een beroep op een accordeonist en een pianist, en deze bijzondere bezetting leverde adembenemd mooie muziek op. Maar Brahem staat nooit stil en is muzikaal altijd bezig zijn grenzen subtiel te verleggen, zonder dat dit ook maar enigszins afbreuk doet aan de lyrische, melodieuze en melancholieke muziek die hij blijft maken. Dit keer speelt hij met basklarinettist Klaus Gesing (uit Norma Winstone’s Trio), bassist Björn Meyer (uit Nik Bärtsch’s Ronin) en percussionist (darbouka, bendir) Khaled Yassine. The Astounding Eyes Of Rita is wederom een betoverend juweel van een album geworden. Muziek waar je met ingehouden adem naar luistert. En ook deze band weet perfect de subtiele, warme, melodieuze wereld van Brahem te verklanken. De warme wind van Tunesië, waar Brahem vandaan komt, waait duidelijk door de muziek heen. Een album om verslaafd aan te raken!

Klik op het driehoekje om het fragment te beluisteren.

 

      anouar brahem - the astounding eyes of rita

      anouar brahem - stopover at djibouti

      anouar brahem - for no apparent reason



 

terug naar de startpagina van moors magazine

»