Si Kahn is een geweldige songschrijver. Zelfs als de naam Si Kahn je niets zegt is de kans groot dat je een van zijn liedjes wel eens gehoord hebt. Een aantal van die liedjes wordt door veel mensen zelfs als traditionals gezien, terwijl hij ze toch echt geschreven heeft. Wij kwamen de laatste jaren steeds meer liedjes van hem tegen, in uitvoeringen van onder meer Dick Gaughan, Dolores Keane, Planxty, Robin en Linda Williams, June Tabor en de Oyster Band, en van zijn beste liedjes zijn ook Nederlandse en Zweedse versies bekend.

Eerst een verhaal over iets geheel anders. Een jonge kunstenaar die ik kende maakte zelf boekjes van series tekeningen, maar hij deed dat nogal slordig, waardoor die boekjes niet verkocht werden. Ze zagen er eerlijk gezegd te shabby uit. Hij begreep daar niets van, totdat een vriend van hem, die wel degelijk wat in het idee en de tekeningen zag, een van die boekjes door een professionele binder liet inbinden, in een mooi hard kaft. Dat maakte alle verschil van de wereld. Afwerking en presentatie doen er namelijk wel degelijk toe, en kunst komt beter tot zijn recht als hij optimaal gepresenteerd wordt.

Nu naar liedjesschrijvers. Veel liedjesschrijvers vinden hun teksten het allerbelangrijkste. Si Kahn is ook zo iemand, en bovendien een linkse, activistische man, dus geen poeha en luxe franje, hij speelt zijn liedjes, je luistert en klaar. Daar is op zich niks mis mee, maar als je dan een geluidstechnicus hebt die zo te horen al lang blij is dat alles erop staat, dan gebeurt er iets met de muziek dat tamelijk tenenkrommend is, en jammer voor de schitterende liedjes. Dat is wat er gebeurde bij de laatste cd van Si Kahn, uitgebracht op het Nederlandse label Strictly Country Music. De gitaar resoneert op een zeer hinderlijke manier en de achtergrondzangeres zingt regelmatig vals. Kort gezegd – de geluidstechnicus die achter de knoppen zat heeft geen enkel gevoel voor muziek, maar is blijkbaar al blij als alles op de band staat.

Helaas is dat niet altijd genoeg, en in dit geval is het erg jammer, want de liedjes van Kahn komen gewoonweg niet goed tot hun recht op deze manier. Toch grijpen we de gelegenheid aan om over deze cd te schrijven omdat Kahn binnenkort Nederland aandoet. Hij zal eind januari optreden in een paar kleine zaaltjes, en het is zeker de moeite waard om naar een van die optredens te gaan, want de man schrijft, we zeiden het al, fantastische liedjes, en live schijnt hij ook absoluut de moeite waard te zijn.

Si Kahn in Nederland:

  • Zondag 22 januari:
    Amen  –  De Amer
    , Amen 20, Amen, aanvang 14:00 uur Reserveringen:  0592 – 389 271
  • Dinsdag 24 januari:
    Oenkerk  –  Stania State
    , Rengersweg 98B, Oenkerk (Oentsjerk) Reserveringen:  058 – 212 56 90 of bureau-n@planet.nl
  • Donderdag 26 januari:
    VPRO Radio  –  Peazens en Maddergat
    met Wim Bloemendaal, Hilversum (besloten) Internationale School Amsterdam (besloten)
  • Vrijdag 27 januari
    Venne (Germany) – Gaststatte Linnenschmidt
    , Venne, Germany, aanvang: 20:00 Reserveringen:  0049 -1725 276 651
  • Zaterdag 28 januari
    Heerde – De Koerberg
    , Koerbergseweg 4/1, Heerde, aanvang 20:30 Reserveringen: 0578 – 692 066 of info@koerberg.nl
  • Zondag 29 januari
    Edam – De Harmonie
    , Voorhaven 94, Edam, aanvang: 17:00 Reserveringen:  0299 – 371 664 / 0299 – 315 351 of  info@harmonie-edam.nl

 

terug naar de startpagina van moors magazine

»