Singles hadden, heel simpel, een a-kant en een b-kant. Met die achterkant werd soms op een vreemde manier wat gedaan. Zo is er een single van Nilsson met als b-kant “Buy My Album” – je hoort hem daar gewoon zingen “buy my album and you can hear me singing:” en dan volgden er wat flarden van liedjes van zijn album. Pure reclame dus. Maar soms werd er op een slimme manier gebruik gemaakt van het feit dat de schrijvers van de b-kant net zoveel aan royalties opstreken als de schrijvers van de hit die meestal op de a-kant stond. De B-Side Blues van de Righteous Brothers is een typisch voorbeeld van een in de studio geïmproviseerd nummer waar de twee zangers mooi hun naam onder konden zetten.
Toen de artiest die zich verstopte achter de artiestennaam Napoleon XIV een nummer had gemaakt dat “They’re Coming To Take Me Away Ha Haa” heette had hij niks anders. Op de b-kant vind je datzelfde nummer dan ook achterstevoren afgedraaid. De makers van de Nederlandse versie (schuilnaam Hugo de Groot) konden niks beters verzinnen, dus ook zij presenteerden het nummer achterstevoren afgespeeld op de b-kant. Die hoor je hier.

Klik op het driehoekje om het fragment te beluisteren.

 

      hugo de groot - b-kant van ze nemen me eindelijk mee haha

      the righteous brothers - b-side blues



 

terug naar de startpagina van moors magazine

« | »