Toen we zagen dat Erich Kory ook bij Elisabeth von Trapp meespeelde was onze belangstelling gewekt. En als je op haar cd Poetic License naar haar versie van A Whiter Shade Of Pale luistert hoor je meteen dat zonder het felle cellospel van deze virtuoos deze uitvoering pas echt over de streep trekt. Het blijft een merkwaardige ervaring zo’n popklassieker hier te horen alsof het een klassiek Duits lied is, maar het is wel een geslaagde bewerking te noemen.

Elisabeth von Trapp is de kleindochter van de baron en Maria von Trapp, die we allemaal kennen uit The Sound Of Music, dus zingen heeft ze thuis wel geleerd, nemen we aan. Dat ze meer kan dan alleen zingen bewijst deze cd ook, want ze speelt daarnaast voortreffelijk gitaar en ze heeft ook een goed gevoel voor melodie – de gedichten van Robert Frost die ze op muziek gezet heeft worden ook echt mooie liedjes.

De arrangementen zijn vaak summier maar heel goed, met Erich Kory op cello, Chas Eller op piano, keyboards, accordeon en harmonium, plus op verschillende nummers de perfecte gastmuzikanten. Haar zang hangt ergens tussen klassiek en populair in, en daar moet je van houden, want voor liefhebbers van klassieke zang is het waarschijnlijk wat te licht en luchtig, voor liefhebbers van pop is het wellicht net wat te zwaar.

Het doet soms wel wat denken aan Duitse “Lieder”, maar dan op een lichtere manier gebracht. Zo past An Die Musik van Schubert er perfect tussen, terwijl A Whiter Shade Of Pale ook prima blijkt te matchen, en dat is toch wel verrassend te noemen. Zie het als lichte, moderne, populaire kamermuziek. Trapps twee instrumentals passen er mooi bij, net als Kory’s felle, stevige cellospel. Een aanrader voor nonpuristen.



 

terug naar de startpagina van moors magazine

»