Klezmic Zirkus is vooral de band van klarinettiste extraordinaire Aurélie Charneux – zij schreef het merendeel van de composities en bemoeide zich uitgebreid met de opnames. Maar we zien in deze band ook de superaccordeonist Julien de Borman (die we ook al bewonderden in Turdus Philomelos) en trombonist en tubaspeler Adrien Lambinet (die ook een compositie leverde: Montréal, waar je hier een fragment van kunt horen). Drummer Wouter Roggemans en  bassist/gitarist Pierre Greco complementeren deze avontuurlijke Belgische folkband. Gaste Zahava Seewald voegt met haar avantgardistische zang nog een bijzonder element toe.
De muziek op hun nieuwe cd 13, Chemin des Mandarins is geëvolueerd sinds hun vorige album, en nog geraffineerder en spannender geworden, terwijl het karakter, de kern, van de klezmer behouden is gebleven – vrolijke melancholie, treurige vitaliteit. Klezmic Zirkus gebruikt de klezmer weliswaar als uitgangspunt, maar gaat daarmee volledig haar eigen avontuurlijke weg, waarbij oosteuropese invloeden en eurojazz gecombineerd worden met fanfare en arabische haremklanken. De band creëert daarmee haar volstrekt eigen geluid, en als je als luisteraar bereid bent met open oren te luisteren staat je een magnifieke muzikale trip te wachten. Een adembenemend mooi plaatje, dames en heren!

Klik op het driehoekje om het fragment te beluisteren.

 

      klezmic zirkus - diabolo mandarine

      klezmic zirkus - montréal



 

terug naar de startpagina van moors magazine

»