the broken song

aleksandŰr peši

 

Labor Records is het platenlabel van Heiner Stadler, een man die eigenlijk alleen maar muziek uitbrengt waar hij zelf volledig achter kan staan, of het nou blues is, zijn eigen avantgardistische jazz of modern klassiek. The Broken Song bevat composities van een componist uit een van de minst bekende gebieden ter wereld, namelijk AlbaniŰ. Toch klinkt de muziek van AleksandŰr Peši absoluut niet wereldvreemd, al hoor je verschillende invloeden terug, van oosteuropese componisten, maar ook van Gershwin en Morricone. Toch is deze muziek nergens mee te vergelijken. En dat alleen al maakt het tot een bijzonder album.

Om met het laatste nummer te beginnen - Dialog Liturgjik is een compositie voor sopraan, klarinet, spreker en elektronica. Het stuk, dat bijna een kwartier duurt, begint met een hemels koor dat door elektronica wordt doorsneden en vervormd, waarna de stem van de bekendste Albanese ooit, Moeder Teresa, te horen is. De muziek mengt Gregoriaans met hedendaagse dissonanten, een hemels klinkende sopraan en de aardse, donkere stem van een toneelspeler. Bijzonder, en indrukwekkend.

Andere composities op dit album zijn veel minder complex, zoals het in Amsterdam geschreven Karusel Structure, dat gebaseerd is op rondcirkelende structuren, die door fluit, klarinet, piano en cello worden gespeeld. Nog puurder en kaler zijn de composities voor fluit solo en piano solo, maar ze zijn zeker niet minder indrukwekkend. Stilte, ingetogenheid en uitbundige dramatiek wisselen elkaar volkomen natuurlijk af. Dat maakt de muziek soms enerverend, maar geen enkel moment ook maar een beetje saai.

Het openingsnummer, Dasma e Sakos (Sako's bruiloft) is misschien wel het mooiste, omdat het in een zeer oude traditie lijkt te staan, terwijl het tegelijkertijd met zijn altsaxofoon volledig in deze tijd staat. Je hoort er een vage echo van Morricone in doorklinken, een tikkeltje Gershwin, een prachtig melancholiek strijkkwartet en een magnifieke tekstloze sopraan. Prachtig.

Het titelnummer van dit album, KŰnga e thyer (het gebroken lied), voor piano en cello, is overigens opgedragen aan een van Peši's leraren, de Nederlandse componist Ton de Leeuw, omdat diens muziektheorieŰn het stuk be´nvloed schijnen te hebben.

terug naar de startpagina van moors magazine