elegie berbere

gansan
- élegie berbère

 

 

De Belgische saxofonist Ludovic Jeanmart werd in het zuiden van Marokko verliefd op het geluid van de ribab, een opmerkelijk strijkinstrument met maar één snaar die met een strijkstok bespeeld wordt terwijl het instrument als een gitaar wordt vastgehouden. Ludovic ontmoette er Bouhssine Foulane en het samenspelen werkte meteen - de ribab en de saxofoon sloten een geweldig huwelijk, maar vooral de twee muzikanten, de een spelend vanuit een Berdertraditie, de ander vanuit de jazz, wisten elkaar feilloos te vinden.

Uiteindelijk is er nu de band Gansan, met een aantal musici van beide kanten van de Middellandse Zee die niet alleen berberse en jazz-invloeden door hun composities weven, maar ook folk en rock. Luister bijvoorbeeld maar eens naar Rencontres Nomades, waar de gitarist even een rocksolo geeft, waarna de drummer het overneemt en vervolgens de saxofoon en de gitarist een duet aangaan. Alles in hoog tempo, met een enorme gretigheid spelend, alsof ze nog heel veel te exploreren hebben met zijn zessen. Binnen dat ene nummer gebeurt nog heel veel meer, terwijl het nergens chaotisch wordt. De verschillende werelden sluiten hier een volkomen natuurlijk en zo te horen buitengewoon gelukkig huwelijk, dat bovendien, anders dan je van een gelukkig huwelijk wellicht zou verwachten, allesbehalve saai is. Dit album is spannend van begin tot eind.

Superieure, gepassioneerde wereldfusie van absolute wereldklasse.

Klik op het driehoekje om het fragment te beluisteren.

 

terug naar de startpagina van moors magazine