Er stond op een achterafplekje in de krant een klein onrustbarend bericht waar we hier toch even wat dieper op in willen gaan. Daaronder vind je nog wat klein gezeur. Kleine ergernissen, ik weet het, maar daarom niet minder irritant.


RVU beboet voor Tony Chocolonely

Het tv-programma Keuringsdienst van Waarde (KvW) van de RVU heeft een boete gekregen van 20.000 euro. Het Commissariaat voor de Media legde de boete op vanwege de ”overdreven en overdadige” positieve aandacht in zeven afleveringen van KvW voor de slaafvrije chocolade van Tony Chocolonely. De waakhond van de omroepen vindt het ongeoorloofde reclame.


Dat was het bericht zoals het in de tweede week van november in de krant stond. Ik heb nog een tijd zitten wachten op felle protesten, achtergrondartikelen, columnisten of redactionele commentaren, maar in de krant en op televisie werd er helemaal niet gereageerd op dit bericht, en dat vind ik misschien nog wel schokkender dan het bericht zelf. De Keuringsdienst van Waarde is een kritisch consumentenprogramma dat in dit geval wou aantonen dat chocolade onder niet al te frisse omstandigeheden wordt gemaakt, en om dat aan te kunnen tonen zelf chocola ging maken die geheel slaafvrij tot stand zou moeten komen. Het wrange van het hele onderzoek en de hele actie was dat bleek dat ze uiteindelijk niet konden garanderen dat de cacoa geheel slaafvrij was verkregen.
Dat betekent dat het hier gaat om onderzoeksjournalistiek. Dat er ondertussen aandacht was voor de reep die Tony Chocolonely ging heten was een bijverschijnsel waarvoor de omroep nu beboet wordt met maar liefst twintigduizend euro. Zijn ze bij het Commissariaat van de Media helemaal gek geworden? Ze maken op deze manier feitelijk het op een grondige manier maken van een onderzoeksprogramma onmogelijk. Schande.


Performance verdwenen

Ik constateerde half november dat Essent (of was dit nu weer @Home?) weer eens had zitten rommelen met de zenders die ze aanbieden via hun digitale televisiekanaal. De indeling was weer eens over de kop gegooid, er waren wat zenders bij gekomen en er waren wat zenders verdwenen. Nu is het zo, dat ik na lang twijfelen op digitale trelevisie ben overgestapt omdat er twee zenders te vinden waren die muziek brengen die je anders vrijwel niet op televisie vindt – opera en jazz. Die twee zijn het Franse Mezzo en het Britse Performance. Performance was ineens spoorloos verdwenen. Geen spat uitleg. In het minifoldertje dat we kregen staat wel de nieuwe lijst van zenders, maar er wordt geen woord vuilgemaakt aan de reden van verdwijning van een zender als Performance. Dat ik er ook dit keer weer meer sportkanalen bij heb gekregen verbaast me al lang niet meer, maar waarom er ook nog zo’n onsmakelijk hard pornokanaal bij moest, dat begrijp ik echt niet. Ik kan u verzekeren dat ik er niet om gevraagd heb. Toch ergert me dat nieteens zo, want sport, porno en religie kun je gewoon negeren als je aan het kanaalzwemmen bent.
Essent en @Home reageren niet op mailtjes waarin om uitleg verzocht wordt, en al helemaal niet op verzoeken om Performance weer terug te plaatsen en wat kwalitatief goede muziekzenders toe te voegen.


House

De televisieserie House MD is behoorlijk populair – daar zijn ze bij RTL4 en SBS6 ook achter gekomen, dus zenden ze House nu elke dinsdag- en elke donderdagavond in het spitsuur uit, om half negen ’s avonds. Elke dinsdag een aflevering uit de eerste serie, elke donderdag eentje uit de derde reeks. Afgelopen donderdag was het extra spannend, want House leek in de vorige aflevering zijn hele team te zijn kwijtgeraakt. We kregen echter niet het vervolg te zien, maar de allereerste House-aflevering. Die spannende vorige aflevering bleek (zo kunnen we achteraf reconstrueren) de kliphanger van de laatste seizoensaflevering te zijn geweest, en daarom begonnen ze doodleuk maar weer bij aflevering één.
Nu dacht ik altijd dat commerciële zenders hun uiterste best doen om zoveel mogelijk publiek te trekken, dus ik begrijp oprecht niet dat datzelfde publiek nu ineens met zoveel minachting behandeld wordt. Ook hier geen woord van uitleg, geen tekst om duidelijk te maken wannneer we het vierde seizoen mogen verwachten, niets.


Zuiderzeelijn gaat niet door

Waarom ergert dat me? Omdat er in dit soort kwesties altijd meteen kosten-batenanalyses gemaakt worden die er altijd op neerkomen dat het te duur is voor wat het oplevert. Los van het feit dat je die berekeningen op honderd verschillende manieren kunt uitvoeren, met honderd verschillende resultaten, is er de laatste jaren iets totaal verkeerd gegaan bij de openbare dienstverlening. En dan heb ik het over de spoorwegen, maar ook over bijvoorbeeld de postbezorging. Toen beide nog staatsbedrijven waren hanteerden we het principe van de solidariteit. Je betaalde een vast bedrag voor het verzenden van een brief en dan werd die brief voor dat bedrag zowel bij iemand afgeleverd die naast het postkantoor in Amsterdam woont als iemand in een gehucht in een uithoek van Groningen. De post is geprivatiseerd en ik krijg vier keer per dag post van verschillende aanbieders en ik moet elke week wel een paar keer met een deel van die post naar de buren of naar de brievenbus omdat hij verkeerd bezorgd is.

Openbaar vervoer was voor iedereen betaalbaar, omdat er uitgegaan werd van hetzelfde solidariteitsprincipe. Nu de spoorwegen geprivatiseerd zijn heeft de NS de zogenaamde onrendabele lijnen verkocht, waardoor je, als je van Leeuwarden naar Groningen moet reizen, dubbelgevouwen in een lawaaiierige boemel zit.

Kan iemand me ook nog eens uitleggen hoe het kan dat in Hasselt het openbaar vervoer al meer dan tien jaar gratis is en waarom dat gemakkelijk uitkan? Niemand in Nederland kan me dat uitleggen, omdat niemand erin geïnteresseerd is. En dan maar blijven mekkeren over al die auto’s die Nederland vervuilen en voor al die vervelende files zorgen. Steek gewoon geld in goed openbaar vervoer en begin met die Zuiderzeelijn aan te leggen alsjeblieft.


(3 december 2007)