Carpe Diem is een platenlabel dat zich specialiseert in oude tot zeer oude muziek, liefst uit de Renaissance of daaromtrent, en dan liefst ook nog gespeeld op authentieke instrumenten. Nu is dat een gevaarlijk gebied wat mij betreft, want als de puristen hun zin krijgen worden we vergast op vakkundige, ambachtelijk correcte uitvoeringen waar je braaf bij zit te applaudiseren omdat het allemaal zo vreselijk knap gedaan is. Henk Helmantelmuziek, voor de kunstkenners onder ons. Daarom ben ik niet zo’n enthousiast bezoeker van Festivals van Oude Muziek of het Orkest van de Twaalfde Eeuw. Afijn, er zijn gelukkig ook orkesten en muzikanten die laten zien en horen dat je oude muziek wel degelijk met liefde en vooral passie weer op een spannende manier tot leven kunt brengen, denk aan L’Arpeggiata of iemand als Michel Godard, die bij Carpe Diem al verrassende en gewaagde combinaties van oude muziek met hedendaagse jazzy muziek presenteerde.

The Uncertainty Principle gaat in het muzikale avontuur nog een stapje verder. Hier hoor je onder meer het Flanders Recorder Quartet (jawel, een blokfluitkwartet), het Ensemble Syntagma, allemaal op oude instrumenten, countertenor Akira Tachikawa en sopraan Zsuzsanna Toth en tenslotte Larissa Groeneveld bloedstollend mooi op de cello, met muziek van de hedendaagse Russische componist Alexandre Danilevski, die zelf dirigeert. Het resultaat is verbluffend, en adembenemend mooi. Er valt nog veel vaags te vertellen over Danilevski’s composities, maar woorden doen hier weinig goeds, vrees ik – gewoon oren openzetten en luisteren, en je openstellen voor de bijzondere tijdloze muzikale wereld van Alexandre Danilevski.

  • Alexandre Danilevski – The Uncertainty Principle – Carpe Diem CD 16291

Klik op het driehoekje om het fragment te beluisteren.