Martin Parr is niet alleen een opmerkelijke fotograaf, met een subtiel gevoel voor humor, maar ook een verbazingwekkende verzamelaar. In de tentoonstelling Parr’s World waren onder meer ansichtkaarten uit de verzameling van Parr te zien, en objecten. Die beide deelgebieden zijn weer terechtgekomen in twee boeken, waarvan Objects misschien wel de intrigerendste is.

Het boek begint vrij onschuldig met onder meer Parr’s uitgebreide Margaret Thatcherverzameling, van eenvoudige mokken tot en met het idiote Thatcherkopje dat je hier links ziet en de Thatcher-theepot (met Thatchers neus als tuit). Dan gaat het verder met een hele reeks vakbondsparafernalia en mijnwerkersactiespullen. Dat lijkt nog een logisch vervolg, maar Paar heeft een grillige verzamelwoede ontwikkeld, want we komen nog een serie Russische spoetnikbeeldjes tegen die volledig over the top zijn, de kitscherigste dienbladen die je ooit gezien hebt en dan komen onverwacht de spullen die Parr na 9-11 verzamelde.

Dan gaat het van Afghaanse vloerkleden waar de vernietiging van de Twin Towers op te zien is tot en met de beeltenis van zowel Sadam Hoessein als Osama Bin Laden op de meest uiteenlopende objecten. Parr is daarin niet bepaald discriminatief te werk gegaan – zowel de verheerlijkende horloges als de denigrerende urinoirplasticjes worden door Parr verzameld, waardoor je van de ene verbazing in de andere verbijstering valt – je ziet hier een groot aantal dingen waarvan je het bestaan niet voor mogelijk had gehouden. In dit anarchistische rariteitenkabinet is niets meer vreemd.

Dat maakt Objects tot een buitengewoon intrigerend boek dat je bijna hoofdschuddend van verbazing blijft doorbladeren. Parr presenteert alle objecten puur, zonder omgeving. Je ziet alleen het gefotografeerde object. Dat is van een verbluffende en zeer effectieve eenvoud, want de aandacht richt zich puur op die objecten. De wereld van Martin Parr is een lichtelijk verbijsterende wereld waarin je niet snel uitgekeken bent.

twee dienblaadjes...