what duchamp abandoned for the waterfall - caroline bachmann en stefan banz
Marcel Duchamp bivakkeerde voordat hij zijn allerlaatste kunstwerk maakte in Zwitserland, waar hij zo onder de indruk was van een waterval dat hij die fotografeerde en in dat laatste grote kunstwerk verwerkte. Caroline Bachmann en Stefan Banz wonen aan het Meer van Genève, en fotografeerden vanuit hun huis hun uitzicht: het meer en de bergen op de achtergrond. Het is het uitzicht waar Duchamp min of meer met zijn rug naar toestond toen hij de waterval fotografeerde, vandaar de titel van het boek dat Bachmann en Banz samenstelden met hun foto’s: What Duchamp Abandoned for the Waterfall.
Het is een wat geforceerde manier om hun foto’s de wereld van de kunst binnen te loodsen, want de serie is op zichzelf al zeer de moeite waard, en heeft feitelijk ook niets met Duchamp en zijn kunst van doen. Uit hun fotoarchief van jaren hebben ze een selectie gemaakt die gemonteerd is alsof je rond middernacht begint te kijken, en dan de hele dag blijft kijken, waarbij je soms de bergen nieteens kunt zien door de mist. Het is een magnifieke serie geworden die alle facetten van dit adembenemende uitzicht laat zien, en als je mijn series polderuitzichten hebt gevolgd, of het akkertje langs het Winschoterdiep dat ik al jaren fotografeer, dan begrijp je waarom ik een zwak heb voor een serie als deze, waarbij je steeds dezelfde plek laat zien, en je daardoor ook laat zien dat het er altijd anders uitziet.
En dan ben ik bijna jaloers omdat zij, doordat ze er wonen, de gelegenheid hebben gehad op elk moment van de dag hun uitzicht te fotograferen. Mooimooi. Bovendien is het een lekker in de hand liggend gebonden boekje geworden dat zich, na een paar bladzijden inleidende tekst, concentreert op de foto’s.
-
Caroline Bachmann en Stefan Banz – What Duchamp Abandoned for the Waterfall – Scheidegger & Spiess – ISBN 978-3-85881-261-2
© Caroline Bachmann en Stefan Banz, from What Duchamp Abandoned for the Waterfall , Scheidegger & Spiess 2009