holly's stempelkunst augustus 2018 nummer 30
Ook deze stempelgrafiek is een variatie op een van mijn thema’s, en ook deze verandert van perspectief als je even wat langer blijft kijken, en bovendien ook nog eens als je hem kantelt. Zoals een kunstliefhebber het laatst formuleerde: “Escher ontmoet Schoonhoven, terwijl Morandi glimlachend toekijkt”. Op-art met een rafelrandje, zei iemand anders, en ook dat gaat hier weer mooi op. Nog iemand omschreef het als “minimal art 2.0”. Je kunt er dus veel kanten mee op.
Dit is er weer eentje uit een serie van 270 stempelgrafieken die ik in de maand juli in een aantal schetsboekjes maakte terwijl ik in Neeritter in Limburg drie weken met vakantie was. Zoals Armando al zei toen hij dik in de tachtig was: een kunstenaar heeft nooit vakantie.
Iets langer kijken en een beetje afstand nemen is ook hier aan te bevelen, want dan verandert het perspectief terwijl je zit te kijken. Als je inzoomt kun je goed zien hoe de grafiek precies is opgebouwd, en kun je bedenken hoe de kracht van suggestie ongeveer werkt. De verschillende grijstinten komen van verschillende zwarte stempelkussens.
Holly Moors, augustus 2018.
De galerie werkt zo:
Je klikt op een van de plaatjes, dat verschijnt dan groot in beeld. Vervolgens kun je op je mobiele telefoon naar rechts of links vegen of als je voor een groot beeldscherm zit op de pijltjes links of rechts klikken. Je kantelt dan eerst de volledige grafiek en zoomt vervolgens in twee fasen in.
Voor meer stempelkunst (ook van jaren geleden):