julius bissier - de houtsnedes
We hebben hier al eerder aandacht besteed aan het elegante, zachte, subtiele, poëtische beeldend werk van de Zuidduitse kunstenaar Julius Bissier, en het leek er een tijdje op dat Bissier wat vergeten was, maar gelukkig is er weer hernieuwde aandacht voor deze bijzondere, ingetogen kunstenaar.
In het Städtliches Kunstmusem Spendhaus Reutlingen werd een tentoonstelling ingericht rond zijn houtsnedes, waarin ook ruim aandacht was voor zijn monotypen en penseeltekeningen. Tegelijk verscheen er een magnifieke catalogus bij uitgeverij Hatje Cantz waaruit weer eens heel goed duidelijk wordt waarin de kracht lag van deze unieke kunstenaar.
Neem de houtsnede die je hier rechts ziet – op zich zijn het vrij lompe vormen, zou je kunnen zeggen, maar doordat Bissier ze afdrukt op Japans Shioharapapier, waardoor de houtnerven optimaal tot hun recht komen, krijgen de vlakken een huid, gaan ze leven.
Dat geldt ook voor de monotypes, die soms ook uit vrij grof vlakmateriaal bestaan, maar die vanwege de fraaie structuur die Bissier weet te creëren, een mysterieuze kwaliteit verkrijgen. Bissier is de keizer van de details, en van het evenwicht, de balans.
Bissier is mischien niet voor de liefhebber van het grote, dramatische verhaal, maar zeker voor iedereen die van een goed gedicht houdt. Elk uitgebalanceerd kunstwerk van Bissier is een groeidiamantje waar je eindeloos naar terug kunt keren, omdat je het geheim ervan toch nog niet helemaal hebt doorgrond.
-
Julius Bissier – Die Holzschnitte – Hatje Cantz – ISBN 978-3-7757-3557-5
-
Städtliches Kunstmuseum Spendhaus Reutlingen tot en met 30 juni 2013
Julius Bissier – Houtsnede afgedrukt op Japans Shioharapapier
Julius Bissier – Monotypie op tekenpapier
Julius Bissier – Houtsnede afgedrukt op Japans Shioharapapier
Julius Bissier – penseeltekening
uit: Julius Bissier – Die Holzschnitte, Hatje Cantz 2013