hodler parallelismus
De Zwitserse kunstenaar Ferdinand Hodler (1853-1918) was een van de belangrijkste landschapsschilders van zijn tijd, naast Paul Cézanne. In Zwitserland werd hij altijd al als een van de grootste Zwitserse kunstenaars beschouwd, maar de laatste jaren is zijn roem ook internationaal doorgebroken dankzij een paar grote retrospectieve tentoonstellingen.
Daarbij ontstond ook aandacht voor zijn portretten, zijn zelfportretten en zijn symbolistische werk. In 2018 is Hodler honderd jaar dood, en dat is een mooie gelegenheid om opnieuw aandacht aan zijn werk te schenken, en gelukkig wordt dat soms ook op mooie inventieve manieren gedaan, zoals in de tentoonstelling Hodler Parallelismus en de gelijknamige magnifieke catalogus.
Hodler schilderde de wereld vaak met het parallelisme in zijn achterhoofd – een soort gulden snede, maar dan net weer even anders. Parallelle basisprincipes liggen ten grondslag aan veel van zijn schilderijen, die daardoor een bepaalde rust uitstralen – Hodler benadrukt de paralelle lijnen in bergen, wolken, bossen, mannen, vrouwen en zelfs persoonlijkheden. Door dat benadrukken van het parallelle werden zijn schilderijen afgewogen, uitgebalanceerde composities, harmonieuze kleine werelden.
In het boek wordt deze theorie verder onderbouwd aan de hand van meer dan honderd schilderijen en afbeeldingen die op een indrukwekkende manier laten zien hoe Hodler de wereld naar zijn wist te zetten. Mooi.
- Hodler – Parallelismus – Kunstmuseum Bern, Musées d’art et d’histoire Geneve – Scheidegger & Spiess – ISBN 9783858815910
- Bestel het boek hier bij een bekende webwinkel: Hodler Parallelismus