micossi - een van de "voetnoottekenaars" van de new yorker - micossi en de stad
The New Yorker is een weekblad dat al vanaf 1925 bestaat, en dat vanaf dat moment ook heel veel met tekeningen heeft gewerkt. Foto’s waren heel lang zelfs taboe in het blad. Beroemd werden ze met hun baanbrekende cartoons, maar in het blad vond en vind je overal kleine tekeningen om rubrieken mee aan te duiden, om grijze lappen tekst mee te doorbreken (de zogenaamde “spots”), maar ook op andere plaatsen, waar het wat betreft de vormgevers goed uitkwam.
Die tekeningen moesten een bepaalde eisen voldoen – ze moesten niet al te veel de aandacht trekken, maar ook weer niet al te saai zijn, want alles moest de New Yorker-kwaliteit uitstralen. En zo vind je in de diverse jaargangen van het tijdschrift de prachtigste tekeningen van tekenaars waar niemand de naam van lijkt te kennen, maar die bijvoorbeeld magnifieke impressies tekenden van New York.
Micossi was voor mij een van de opmerkelijkste van die vrijwel anonieme tekenaars, omdat hij een schitterende zwartwitstijl hanteerde. En ook zijn onderwerpkeuze was niet alledaags – de skyline van New York, maar dan wel van achter een hekwerk getekend. Hier wat van zijn tekeningen van New York en wat impressies die hij uit Europa meebracht (die kwamen dan bijvoorbeeld boven “brieven uit Italië” terecht).
Zijn volledige naam is Mario Micossi, geboren in 1922 in Italië, kunstacademie in Rome, naar New York verhuisd, daar als tekenaar voor The New Yorker gewerkt, en sinds 1960 schijnt hij weer in Italië te wonen en zich alleen nog met etsen bezig te houden.
Hij heeft voor The New Yorker overigens ook een paar heel mooie kleurige covertekeningen gemaakt.
De galerie werkt zo:
Je klikt op een van de plaatjes, dat verschijnt dan groot in beeld. Vervolgens kun je op je mobiele telefoon naar rechts of links vegen of als je voor een groot beeldscherm zit op de pijltjes links of rechts klikken.