franz gertsch rüschegg sleutelwerken van de zwitserse kunst
Rüschegg uit 1988/89 was het eerste grote landschap dat Franz Gertsch schilderde en het eerste landschap dat hij als houtsnede realiseerde. En wat voor houtsnede, want kijk even naar het formaat: 234 x 181 cm, dat is bijna twee en een halve meter hoog! De kunstenaar was tien jaar eerder van Bern naar de landelijke omgeving van het dorp Rüschegg verhuisd, maar het had even geduurd voordat dit in zijn werk terug te zien was. Rüschegg kan dan ook ook met recht een sleutelwerk, of een kantelwerk in het oeuvre van Gertsch worden genoemd.
Want Gertsch maakte in zijn stadse periode vooral fel-realistisch werk, dat meestal gebaseerd was op foto’s. Kijk maar eens naar zijn zelfportret uit 1980. Als je bijvoorbeeld de schilderijen bekijkt die hij maakte naar aanleiding van de foto’s die hij maakte tijdens een concert van Patti Smith kan het contrast met Rüschegg en het werk dat daarna kwam bijna niet groter zijn.
Want na de herrie en het bijna hoorbare geschreeuw vat uit zijn vroege schilderijen opklinkt zie je later alleen maar contemplatie en rust – grassen, stenen, bladeren vormen de centrale elementen in de grote houtsnedes en schilderijen die hij vanaf 1988 maakte en nog steeds maakt.
Als je naar het overzicht kijkt van zijn werk lijkt het wel of pure oppervlakkigheid plaats heeft gemaakt voor serene diepgang en rust. Een kunstenaar die door een verhuizing naar een dorp zijn bestemming lijkt te hebben gevonden. Mooi om te zien.
- Angelika Affentranger-Kirchrath – Franz Gertsch – Rüschegg – Scheidegger & Spiess – ISBN 9783858816634
- Bestel het boek hier bij een bekende webwinkel: Rüschegg
Grassen II, 1996/97, Mineraalpigmenten (met damarhars und bijenwas gebonden) auf ungrundierter Baumwolle, 290 × 290 cm, Museum Franz Gertsch, Burgdorf
© Franz Gertsch 2020 Scheidegger & Spiess