de figuranten...

Links de regisseur, die de figuranten aanwijzingen geeft.

koffers op de kade...

Op de achtergrond zie je de regisseur die de naamplaat van de Kampense boot met een plank aan het zicht gaat onttrekken. Zo moesten er nog meer attributen verwijderd worden die niet geheel in de tijd van het verhaal pasten, zoals twee paraplu’s, een plastic tuinslang, twee jerrycans en nog het een en ander. Hoe langer je staat te kijken, hoe meer je ziet, en sommige zaken, zoals de radarinstallatie, kun je niet wegwerken. Maar moderne brillen moesten bijvoorbeeld worden afgezet.

afscheid

Er werd van de andere kant gefilmd, dus die knaloranje bakken komen niet in beeld.

vertrekkende ieren

De boot met de vertrekkende Ieren.

drie broers

Op de boot werden de drie broers nog een paar keer gefilmd door de regisseur/cameraman (rechts).

lachende broers

De lachende “broers” worden op de voorplecht gefilmd.

drie broers op voorplecht

Er wordt een shot vanuit een iets hogere positie gemaakt, zodat de wal uit beeld blijft – dan kan de suggestie worden gewekt dat de broers op dat moment midden op de oceaan zitten.

uit een andere hoek...

En er werd steeds ook uit een iets andere hoek gefilmd, zodat je later een gevarieerd beeld kunt monteren.

vanuit het kraaiennest

Er werd op een bepaald moment zelfs vanuit het kraaiennest gefilmd.

twee kapiteins

Voor deze gelegenheid waren er twee kapiteins op het schip – links de echte kapitein, rechts de filmkapitein (die overigens een tijdlang echt aan het roer stond).

overstapje

Voor het uitzwaaien moest er naar een andere locatie gevaren worden, waarbij we over twee andere boten naar de wal moesten, om voor een huisje met een rieten dak te gaan zwaaien, terwijl we vanaf de boot gefilmd werden.

zwaaiende broers

De drie zwaaiende Ierse broers worden van onderaf gefilmd.