De contrabasklarinet is een muziekinstrument dat je niet vaak hoort. Sebastian Borsch raakte gefascineerd door de donkere tonen en de vele mogelijkheden van dit bijzondere instrument en gaat in zijn album Keyworks uitgebreid op avontuur. Je hoort hier zo’n beetje alles wat er kan met het instrument, maar als het bij een staalkaart van mogelijkheden en een vertoon van technisch vernuft was gebleven zou je als luisteraar al snel afhaken. Wat het album zo goed maakt is dat er wel degelijk muziek wordt gemaakt. Borsch speelt solo zeven composities van vijf componisten die speciaal voor dit instrument schreven. Het levert gevarieerde, spannende en intrigerende muziek op die een avontuurlijke instelling en een open oor van de luisteraar vergt, maar die veel oplevert. Pièce pour violon et clarinette van Claude Vivier is een bijna lichtvoetig en toegankelijk duet met violiste Swantje Tessmann dat het album perfect afsluit, maar voor die tijd maak je een avantgardistische muzikale reis waar je af en toe met open mond naar zit te luisteren. Drie fragmenten om je een idee te geven.

Klik op het driehoekje om het fragment te beluisteren.