We hebben hier al eerder uitgebreid geschreven over de Number Pieces van John Cage, zoals die door de kleine platenmaatschappij OgreOgress uitgebracht worden. We waren daar tot nu toe behoorlijk positief over, maar de nieuwe dvd met Three en Twenty-eight (ook nog een keer in combinatie met Twenty-Six en met Twenty-Nine) maken duidelijk dat Cage soms misschien toch iets te veel de intellectueel onder de hedendaagse componisten was, en dat zijn muziek daardoor niet altijd even aantrekkelijk is om naar te luisteren.

Three wordt door Susanna Borsch gespeeld op blokfluiten, en deze middeleeuwse instrumenten klinken hier in hun puurste en tegelijk ook schrilste vorm. Je begrijpt wat Cage wil laten horen, maar als ik eerlijk ben doet het vooral pijn aan de oren. Borsch zal ongetwijfeld keurig en technisch perfect laten horen wat Cage voorschrijft, maar het klinkt verschrikkelijk, ruim een half uur lang.

Twenty-Eight is geschreven voor blazers ensemble, en Prague Winds zorgen eigenlijk pas in het allerlaatste stuk van de dvd, Twenty-Eight with Twenty-Nine voor een zeker opluchting – dit klinkt tenminste echt goed, mede ook door de toegevoegde percussie. Een half uur genieten is misschien wat weinig voor een dvd die ruim twee uur muziek bevat, maar aan de andere kant is het ook goed om Cage helemaal te leren kennen, en te horen dat intelligente composities niet altijd mooie muziek op hoeven leveren.