The Island van Alexander Balanescu, Ada Milea en het Balanescu Quartet was voor mij een van de beste albums van de laatste jaren, en hun optreden in een kleine zaal van de Doelen in Rotterdam was een van de hoogtepunten van het concertseizoen van 2012.

Alexander Balanescu is een geniale violist, die niet alleen een gedegen klassieke virtuoos is, maar die ook met een zeker gemak de minimal music van Michael Nyman speelt, of de avantgardistische wereldfusiejazz van Rabih Abou-Khalil, met de ritmes waar het Kronos Kwartet zich op stukbeet. Ik was nog even bang dat het Balanescu Quartet gemist zou worden bij deze duo-uitvoering van de kameropera The Island, maar de geniale virtuoze violist Balanescu kon in zijn eentje een compleet orkest oproepen. De zaal zat er met open mond naar te kijken.

The Island is bovendien een geweldig stuk, humoristisch, en net zo maatschappijkritisch als de stukken van Kurt Weil een kleine eeuw eerder, en misschien nog wel beter. Het is een spreekzangopera die wel eens een absolute klassieker zou kunnen worden, met name door de composities en arrangementen van Balanescu. En live komt het allemaal nog beter tot zijn recht dan op cd. Jammer dat het tot één optreden in Nederland beperkt bleef, maar wij waren blij dat we erbij mochten zijn. Een superieur concert!

Een fragment, met excuses voor de belabberde opnamekwaliteit. Let’s go to the sheepshelter! (Toen Ada Milea hoorde dat wij dat liedje regelmatig zongen thuis werd de tekst meteen door haar op het cd-hoesje geschreven).