hortusfestival 2011 - deel 1 - brieven van een reiziger
Brieven van een Reiziger
De inmiddels achtste editie van het Hortus Festival in de zomer van 2011 staat in het teken van Franz Liszt, dit jaar tweehonderd jaar geleden geboren. Naast zijn talent als componist en pianist schreef Franz Liszt prachtige brieven, die de rode draad vormen voor zes mooie programma’s kamermuziek.
Het eerste programma was opgebouwd rond de brieven van Liszt. Een selectie uit die brieven werd voorgelezen door Huib Ramaer, en die selectie was aangevuld met stukken over Liszt en onder meer een artikel van zijn hand dat verrassend actueel bleek te zijn. Het leverde een mooi inzicht op in Liszt, de als Hongaar (Ferenc) geboren wereldburger die tweehonderd jaar geleden al liet zien dat Europa al multicultureel was nog voor de term was uitgevonden.
Het leven van Liszt, het wonderkind dat indruk maakte op Beethoven en later onmetelijk populair werd en daardoor ook worstelde met drank, vrouwen en religie, komt uitgebreid aan bod.
De pianostukken die Maarten van Veen speelde waren niet allemaal van de hand van pianovirtuoos en componist Liszt maar ze wisten perfect de tijd waarin hij leefde op te roepen, en op een vreemde manier ook duidelijk te maken dat de muziek uit die tijd nog steeds actueel en feitelijk volkomen tijdloos is.
Grieg, Beethoven, Wagner en Schumann hoorden we naast Liszt, maar ook moderner werk dat perfect aansloot, zoals stukken van Messiaen of Florent Schmitt. De afsluiter was een verrassend sterk pianostuk van Saint-Saëns, het indrukwekkend modern klinkende Allegro Appassionata op.70 uit 1884 die liet horen dat deze componist nodig aan een herontdekking toe is, want zijn Carnaval der Dieren is toch echt niet het enige dat hij geschreven heeft.
De presentatie was voor een klassiek publiek wellicht wat aan de frivole kant, want de verteller was zich na vijf minuten al aan het omkleden en stond even later in pijama en kamerjas de brieven voor te lezen, terwijl ook de pianist in kamerjas zat te spelen. Er mocht, kortom, gelachen worden.
En zoals steeds bij dit bijzondere festival, gaat het uiteindelijk toch om de muziek, en Maarten van Veen kreeg het ook dit keer weer voor elkaar me te laten genieten van een paar composities die ik nog nooit eerder had gehoord. En ik kan het altijd zeer waarderen als iemand me weer aan het speuren zet en mijn nieuwsgierigheid prikkelt.
Een uitstekend openingsprogramma dus, van dit unieke kleine, maar altijd weer verrassende Hortus Festival.