Morgan Fisher was de toetsenist voor onder meer Mott The Hoople. Hij begon in het begin van de jaren tachtig zijn eigen platenlabel, en had veel te veel ideeën. Een ervan leidde tot een verzameling van ruim vijftig korte stukjes muziek, allemaal rond de minuut, die hij niet zelf maakte, maar liet maken door muzikanten en componisten van over de hele wereld. Het leverde Miniatures op, met alle grote namen van de muziekscene van dat moment in de breedste zin. Je vindt er serieuze componisten als Michael Nyman en Gavin Bryars naast Pete Seeger (die Beethoven fluit) en XTC’s Andy Partridge die een gecomprimeerde samenvatting van de geschiedenis van rock geeft, Fred Frith die het complete oeuvre van Henry Cow in een minuut samenvat, Robert Wyatt die Sinatra doet, Ron Geesin met twee flarden in één minuut, enzovoorts. Dit alles door Morgan Fisher samengesmeed tot een verbijsterende totaalcompositie van ruim vijftig minuten. Dat maakt het niet alleen tot een fraai overzicht van een groot aantal uitermate interessante muzikale buitenbeentjes, maar ook tot een soort gesamtkunstwerk dat nog steeds intrigeert. Twee fragmenten – Ron Geesin met twee flarden van flarden, met daaraanvastgeplakt An Imaginary Orchestra van Alejandro Viňao en in het tweede fragment After Mendelssohn van Gavin Bryars.

Klik op het driehoekje om het fragment te beluisteren.