links christian lindberg on wings 2011
- dag 1 hafabra
een flamboyante dirigent...

het onwings festival orkest met solist jeroen berwaerts

dirigent tijmen botma

linberg bedankt voor het applaus

dit was de stilte voor de storm - het orkest zit te stemmen...

 

On Wings is een zeer bijzonder festival. Het is een internationaal blazersfestival dat in 2011 voor de tweede keer in Groningen georganiseerd wordt, en waar je als publiek alleen maar een fractie van kunt meemaken. Er zijn kinderconcerten voor basisschoolleerlingen, er zijn workshops en masterclasses, en als blazer had je keus uit heel veel verschillende activiteiten. Dat alleen al maakt het een uniek festival. Daar komt bij dat er ook dit jaar een bijzondere blazer is uitgenodigd als spilfiguur. Dat is Christian Lindberg, een man die ik eerlijk gezegd alleen kende als trombonist, en die ik ooit bij een televisie-uitzending van de Last Night of the Proms achter op een motor in volle vaart spectaculair trombone heb zien spelen. Hier blijkt dat hij heel wat meer in zijn mars heeft, want hij blijkt een opmerkelijk componist en een flamboyant dirigent te zijn.

Deze eerste avond stond in het teken van "hafabra", een term waar vaak wat geringschattend over gesproken wordt (hafabra staat voor harmonie, fanfare en brassband). Dit festival liet op de openingsavond zien dat ook hafabra-blaasmuziek spectaculair goed kan zijn.

OnWings! Festival Orkest

Het eerste concert in de Oosterpoort begon om 19.15 in de kleine zaal. Het OnWings! Festival Orkest is samengesteld uit professionele en amateurmuzikanten uit de drie noordelijke provincies. Dat projectorkest stond onder leiding van Tijmen Botma, en ze speelden drie bijzondere stukken, de Festive Overture van Shostakovitch, het trompetconcert van Aruthunian (met solist Jeroen Berwaerts) en Symfonie no 1: The Lord of the Rings van J. de Meij. Op papier zag dat er niet zo erg veelbelovend uit, moet ik bekennen - een gelegenheidsorkest met filmmuziek?
Maar het werd de verrassing van de avond en een verbluffend sterke opening van het festival, want dirigent Tijmen Botma bleek het werkelijk fenomenaal goed te doen - hij liet het orkest ongehoord strak, scherp en tegelijk zeer subtiel spelen, ook in de zachtere stukken, waardoor je als luisteraar werkelijk op het puntje van je stoel zat. Dit was blaasmuziek op het scherpst van de snede. Magnifiek!
De staande ovatie was dan ook welverdiend, en het is jammer dat toegiften op festivals niet gebruikelijk zijn, want die was hier ook op zijn plaats geweest.

Amsterdam Wind Orchestra

Werd er in dat eerste concert al bewezen dat blaasmuziek het niveau van de hafabra al lang ontstegen is, het Amsterdam Wind Orchestra, dat het enige beroepsorkest in Nederland is dat symfonische blaasmuziek op het allerhoogste niveau speelt, bewees dat alle grenzen open liggen. Hier stond Christian Lindberg als dirigent voor het orkest, dat meteen overweldigend begon met Adams' hondsmoeilijke, swingende Lollapalooza. Daarop volgde een compositie van Comitas. Lindberg stond in een rood zijden hemd te dirigeren en steeg tot werkelijk grote hoogten toen zijn eigen composities werden uitgevoerd. Eerst Memories from a cloud, een verbijsterende compositie, waarin zowel avantgardistische elementen als huppelende dansjes als vaudeville-elementen verwerkt waren tot een perfecte, opwindende muzikale achtbaan waarin de vijf leden van Stockholm Chamber Brass een hoofdrol mocht spelen. Dit was blaasmuziek op zijn avontuurlijkst. Als je hier als jonge muzikant niet door ge´nspireerd raakte kun je maar beter ophouden, denk ik. Geweldig.

Na een changement werd in een iets kleinere bezetting Lindberg's Brain Rubbish gespeeld, dat misschien iets minder spectaculair was, maar dat, samen met die eerste compositie, razend nieuwsgierig maakte naar Lindberg de componist. Het volledige Amsterdam Wind Orchestra sloot af met Ferrero's Homenaja a Sorella. Daar valt weinig meer over te zeggen dan: prachtig, prachtig! Een veelzijdige, spannende, sublieme avond, en een werkelijk sublieme aftrap voor dit unieke festival, dat de komende dagen ongetwijfeld nog meer onvermoede aspecten van de blaasmuziek zal laten horen en zien.

Kijk vooral ook op de website, want er zijn, naast de avondconcerten, overal in de stad de hele dag door gratis concerten te bezoeken!

stockholm chamber brass en het amsterdam wind orchestra...

terug naar de startpagina van moors magazine