- in de serie: opmerkelijke b-kantjes hugo de groot - ...aha eem kjilednie em nemen ez
In Amerika bloeide in de jaren vijftig en zestig het speciale genre van de zogenaamde novelty record, de humoristische idiote uitspatting op muziek. Jerry Samuels was een liedjesschrijver die het niet slecht deed (Sammy Davis Jr had een hit met zijn Shelter of your Arms), maar op een dag stak hij voor zijn eigen lol een idioot nummer in elkaar over een man die gek wordt als zijn hond wegloopt. They’re Coming To Take Me Away Ha-Haaa! werd onder de artiestennaam Napoleon XIV uitgebracht, maar omdat Samuels eigenlijk niks anders had liggen dat een beetje humoristisch was zette hij op de achterkant van de single het nummer nog een keer, maar nu liet hij de band achterstevoren afspelen. Het nummer heette nu !aaaH-aH, yawA eM ekaT oT gnimoC er’yehT van VIX noelopaN.
Het werd Samuels’ enige wereldwijde hit, en in Nederland stond het zelfs drie keer in de hitparade, in de versie van Napoleon zelf, en in twee vertalingen annex bewerkingen, allebei even tenenkrommend slecht en knullig in elkaar gedraaid. De titels waren identiek – Ze nemen me eindelijk mee aha – maar de teksten niet. De uitvoerenden kregen iets minder pakkende namen als Napoleon de Veertiende, namelijk Floris VI (ene Dick Rienstra) en Hugo de Groot (Cees de Man).
Het resultaat is niet om aan te horen, maar dankzij de gimmick van de achterwaarts afgespeelde b-kant is merkwaardig genoeg de b-kant nog wél leuk om terug te horen. Voor de curiositeit laat ik hier zowel voor- als achterkant horen van het plaatje van Hugo de Groot, dat volgens het plaatje geschreven werd door N. Bonaparte en Loevestein – de meligheid ging dus tamelijk ver.
Klik op het driehoekje om het fragment te beluisteren.