Asbury Park was vruchtbare grond voor rock ‘n’ roll. Bruce Springsteen kwam er vandaan, en Southside Johnny en zijn Asbury Jukes, en Norman Seldin. Norman wie? Stormin’ Norman. En nee, ik had ook nog nooit van de man gehoord. Maar op zijn veertiende stond hij al op de stage muziek te maken, in 1961.

Asbury Park Then And Now geeft een overzicht van zijn muzikale loopbaan die bijna een halve eeuw beslaat. De dubbel-cd begint met recente opnames, waarin Seldin laat horen dat hij nog steeds swingt als de hel, met een lekker zompige New Orleansband – rock met blazers dus. Na een paar nummers gaan we terug in de tijd, en we horen een Stormin’ Norman die ook een punktijd heeft gekend met garagebands. Het klinkt steeds fantastisch, rauw en hard, en steeds swingend. We gaan nog verder terug in de tijd, met plaatjes die steeds harder gaan kraken en ruisen, tot we in de doowop terecht komen.

Je krijgt steeds meer het gevoel dat je een deeltje uit de serie Nuggets hebt gevonden, maar dan gericht op één artiest. Ruim twee uur lang hoor je het ene ruwe goudklompje na het andere langskomen, en wat overheerst na het beluisteren van die goudmijn is het vreemde gevoel dat deze man zo onbekend is gebleven. We laten hier een fragment van een recente opname horen met een scheurende saxsolo (hard zetten graag!) – Everything I Do – en een doowopfragment (Gloria). Saxofonist Clarence Clemons, die vrij essentieel was voor Springsteens geluid, is hier ook zeer regelmatig van de partij, en ook Southside Johnny komt langs. Energieke, vitale muziek.

Klik op het driehoekje om het fragment te beluisteren.