Shir-Mohammad werd geboren in 1927 in Bampür, een stad in de provincie Baluchistan in het oosten van Iran. Hij woonde in zijn jeugd vijftien jaar in Pakistan waar hij de donali leerde bespelen. Hij verhuisde terug naar Bampür waar hij een boerderij had en muziek maakte. Hij was op een bepaald moment de enige donalispeler die er nog over was in Baluchistan, en de manier waarop hij de traditionele Koerdische liederen bracht in hun originele vorm is uniek te noemen.

De muziek die je hoort op dit album lijkt soms wel in een trance gespeeld, en doet op veel momenten denken aan de minimal music van Steve Reich, met de eindeloos herhalende motieven en de subtiel verschuivende patronen. Maar deze muziek werkt soms bijna nog hypnotiserender.

Donali betekent eigenlijk “twee neys” of dubbel-ney en is dus eigenlijk een dubbele fluit met twee buizen van ongeveer dezelfde lengte en diameter, waarbij de vingergaten en de manier van spelen op iedere buis anders zijn. De ene fluit is mannelijk, de tweede vrouwelijk. Het hoofdthema wordt op de vrouwelijke fluit gespeeld en de mannelijke produceert de ondersteunende tonen. De speler blaast door twee buizen en ademt tegelijkertijd, dus je hoort de muziek continu zonder pauzes doorgaan. De vrouwelijke fluit heeft elf gaten (6+5) en er wordt op de bovenste zes met de vingers gespeeld. De mannelijke heeft acht gaten ((5+3). Ze worden altijd van hout gemaakt, en het bereik van de vrouwelijke fluit is ongeveer twee octaven, waarvan maar een deel gebruikt wordt. Het instrument produceert enkel diatonische schalen, geen chromatische.

  • Ostad Shir-Mohammad Espandar – Music of Baluchistan (Iran)

Klik op het driehoekje om het fragment te beluisteren.