Componist Behzad Abdi is geboren in Teheran, in Iran, maar hij woont nu in Kiev, in de Oekraïne. Hij heeft binding met de klassieke muziek van Teheran, maar is ook geïnteresseerd in de westerse klassieke muziek en in wereldmuziek van vele soorten. Hij werkt veel met het symfonie-orkest van de Oekraïne, en dat hoor je dan ook spelen in de uitvoering van zijn Suites, die zojuist zijn uitgebracht.

De eerste is een Suite voor Qeychak en Strijkorkest, en de soliste op dit opmerkelijke strijkinstrument, de Perzische staande viool is Shima Shahmohammadi. De suite duurt iets meer dan een half uur en is ook voor onze westerse oren, ondanks de vreemde klanken van de qeychak, een genot om naar te luisteren.

De tweede suite is de Suite voor Qanoon en Strijkorkest, waarbij Seda Sodeyfi de qanoon bespeelt. De qanoon is een soort plankciter, en het geluid van dit instrument zorgt ervoor dat deze suite wat levendiger en energieker overkomt van die voor qeychak, die over het geheel genomen wat melancholieker is.

Abdi heeft geprobeerd in zijn suites oude Iraanse melodieën te verwerken, zodat hij, ongeveer zoals bijvoorbeeld Dvorak deed met oude volksmelodieën, oude muzikale thema’s in hedendaagse Iraanse muziek introduceert. Wat mij betreft is hij daar meer dan goed in geslaagd, want ik vind beide suites absolute juweeltjes. Klassiek, modern, wereldmuziek, alles bij elkaar, perfect geïncorporeerd. Mooi mooi.

Luister hier naar een paar fragmenten, eerst uit de opening en het slotnummer van de Suite for Qeychak and String Orchestra:

en dan nog twee fragmenten uit de opening en het slotnummer van de Suite for Qanoon and String Orchestra: