Klarinettist George Sleightholme en violiste Alice Barron ontmoetten elkaar bij de free improv groep Moot die George begon bij de Royal Academy of Music, waar ze allebei hun Master Degree voor hun respectievelijke instrumenten haalden. Cellovirtuoos Rich Phillips en wereldpercussionist Will Roberts voegden zich al snel bij de twee en zo ontstond het iyatraQuartet.

Naast de vier solo-instrumenten waarop de leden van dit unieke kwartet uitblinken spelen ze ook op bodhran, charango, klankschalen, kalimba, tabla en ze gooien af en toe ook hun stemmen in de strijd.

Het resultaat is opmerkelijk te noemen – klassieke kamermuziek ontmoet hier Oosterse klassieke muziek, terwijl een van de composities komt van een renaissance keyboard manuscript en een andere compositie geïnspireerd is op een klassiek Engels gedicht (Black Seas). Indiase ragas noemen ze ook als inspiratiebron, net als Arabische liefdesliederen. Toch is hun tweede album Break the Dawn een instrumentaal album.

Het titelnummer van het album, Bhairav (Break the Dawn) is gebaseerd op een Indiase ochtendraga en begint heel stil, bijna fluisteren. Ik laat hier een iets opwindender stukje horen, ergens in de zesde minuut. Maar je kunt hier goed horen hoe dit kwartet op een unieke manier Oosterse en westerse muziek bij elkaar weet te brengen, want de raga krijgt bijna iets van minimal music die tegen de jazz aan zit. Spannend en erg mooi.

Oude muziek en nieuwe muziek, west en oost, ze komen hier op een volstrekt natuurlijke manier samen en vormen zo unieke, spannende nieuwe muziek die op een vreemde manier toch heel vertrouwd klinkt, ondanks de polyfonie en de opmerkelijke combinaties. Kamermuziek voor een multiculturele eenentwintigste eeuw. Een absolute aanrader!

Luister hier naar een paar fragmenten: