Omar Sosa is een Cubaanse pianist en componist die in 2009 een tournee maakte langs verschillende Oost-Afrikaanse landen. Hij maakte daar van de gelegenheid gebruik met verschillende mensen samen te spelen, en die sessies werden door zijn Franse geluidstechnicus Patrick Destandeau met mobiele apparatuur ook opgenomen.

Het begin in Madagascar, waar Omar drie liedjes opnam met Rajery, die niet alleen een bekende valiha speler en zanger is, maar ook lid van het befaamde 3MA. In Madagascar speelde Omar ook nog smaen met Monja Mahafay, die de marovany bespeelt, een soort citer met 24 stalen snaren.

De volgende opnames vonden in Zambia plaats, met de traditionele zanger Abel Ntalasha. Verder naar Addis Abeba in Ethiopië, waar Seleshe Damessae met hem zong en speelde op de krar, a traditionele 5-snarige bolvormige lier. In Soedan werd het wat ingewikkelder, met politie-checkpoints en een verbod om camera’s te gebruiken. In de studio van Dafaalla Elhag Ali kon de band op verschillende traditionele Soedanese instrumenten spelen, maar een opname lukte niet. Dafaalla stuurde later wel digitale bestanden op.

In Burundi ontmoette Omar singer/songwriter en umuduri-speler Steven Sogo en in Kenia speelde hij met zanger en nyatiti (traditionele lier) instrumentalist Olith Ratego. De laatste opnames werden gemaakt op het eiland Mauritius met percussionist en zanger Menwar, een pleitbezorger van traditionele Sega muziek waarin de ravanne een grote rol speelt, een grote frame drum gemaakt van geitenhuid die opgewarmd wordt voor het spelen.

De opnames bleven tien jaar liggen. Sosa keek er af en toe naar, luisterde er naar, en begon er uiteindelijk toch aan om er een fusieplaat van te maken, samen met producer en drummer Steve Argüelles en multi-instrumentalist Christophe ‘Disco’ Minck. Sosa speelt zelf akoestische piano en percussie en zingt af en toe, Minck speelt contrabas, keyboards, en zorgt voor effecten.

Het resultaat is een verbluffende mix van traditionele muziek uit Oost Afrika, jazz, klassieke muziek, Cuba en swing. Het verbluffende zit het vooral in de fraaie terughoudende manier van spelen van Omar Sosa zelf, vind ik. Let maar eens op het ingehouden pianospel in de paar fragmenten die ik je hier laat horen – minimaal, maar wel precies goed, en die accenten zorgen er wel voor dat de traditionele muziek op een merkwaardige manier op een hoger plan getild wordt. Subliem.

En het album, dat bijna een uur duurt, wordt nog elke keer beter als je het vaker draait, want Sosa, Argüelles en Minck hebben er met eindeloos schaafwerk en subtiel perfectioneren een absoluut meesterwerk van weten te maken, waarin je steeds meer fantastische details kunt ontdekken. Een absolute aanrader!

  • Omar Sosa – An East African Journey – distr Xango

Luister hier naar een paar fragmenten: