Het album Ezzayakoum van de band Salamat, geleid door de drummer en percussionist Mahmoud Fadl, dateert al van 1999, en kan rustig worden beschouwd als een vergeten meesterwerk van de wereldmuziek. Echte wereldmuziek, of worldfusion, want Fadl wist als geen ander verschillende soorten muziek op een onnavolgbare manier te mengen, waardoor je soms aan Indiase filmmuziek moet denken, dan aan buikdanseressenmuziek uit Noord Afrika, en dan weer aan andere Meditterrane muzieksoorten.

Zijn basis legt hij bij de muziek van Nubië, maar Egyptische violen, saxofoons en elektrische gitaar en orgel maken de muziek meteen veel avontuurlijker dan je zou verwachten. Het swingt en wiegt subtiel, met ritmes die bijzonder aanstekelijk klinken, de melodieën zijn weelderig en lyrisch, de arrangementen vol en gelaagd, en vol humor. Het rockt, er zit soul in, het is vrolijk, het is melancholiek, en het is een groeiplaatje dat na vijftien jaar nog steeds niet verveelt en tijdloos blijkt te zijn. Een tijdloos en plaatsloos meesterwerkje, dat toch een geheel eigen karakter en eigen geluid heeft. Magnifiek.

Klik op het driehoekje om het fragment te beluisteren.