De Belgische elektronische musicus en componist Vidna Obmana gebruikte synthesizers, electronika, “outboard processing gear” en een heel arsenaal aan exotische instrumenten. Hij creëerde zo een bijzondere muzikale wereld met minimale middelen, waarin weinig lijkt te gebeuren, maar als je beter luistert juist heel veel. In 2007 hield hij er officieel mee op.

Nu kwam er een driedubbele cd uit met werk uit de periode tussen 1990 en 1998, door Dirk Serries, die een duidelijke affiniteit met ambient muziek heeft, geremastered.

Ik moet bekennen dat ik dit lange album niet in één keer heb kunnen beluisteren, en zelfs niet in twee of drie keer, en ik weet niet goed hoe ik dat moet uitleggen zonder dat het negatief overkomt – ik val namelijk elke keer na een kwartier in slaap. En dan droom ik heerlijk verder terwijl de muziek doorloopt. De volgende keer pak ik de draad weer op waar ik in slaap gevallen ben en zit ik meteen weer geboeid te luisteren tot ik opnieuw na een minuut of tien weer in slaap val, zelfs overdag.

De kwaliteit van de muziek is er niet minder om, integendeel zou ik bijna zeggen, vroeger zette ik Zappa wel op de koptelefoon als ik niet kon slapen en viel ik halverwege Uncle Meat ook in slaap. Luister maar eens naar de paar fragmenten die ik je hier laat horen, dan kun je zelf constateren dat het hier om fascinerende muziek gaat.

Als ik de vage foto zie die bij het bandcampverhaal staat, krijg ik overigens het sterke vermoeden dat Vidna Obmana een pseudoniem is van Dirk Serries, want deze donkere ambient past wel bij zijn vroege periodes. Hoe dan ook een geweldig, ingetogen album waar ik toch elke keer weer naar teruggrijp.

  • Vidna Obmana – Twilight of Perception Redux Volume One 1990-1998
  • Luister het hele album en schaf het aan via Bandcamp

Luister hier naar een paar fragmenten: