Yale Strom dook al eerder de archieven van de oosteuropese klezmer in, waarbij hij met name de Poolse klezmermuziek uit de negentiende eeuw tevoorschijn toverde en presenteerde alsof het materiaal gisteren speciaal voor hem geschreven was. Het enthousiasme en de passie waarmee hij nu verder in die archieven is gaan spitten is bijzonder aanstekelijk, vooral omdat hij met bijzonder verrassend materiaal tevoorschijn komt. Strom ontdekte namelijk dat er, anders dan lang gedacht werd, een aantal vrouwen in de annalen vermeld werd, en dat de klezmer dus veel minder een mannenbolwerk was dan iedereen dacht.

The Devil’s Brides laat de typische oosteuropese klezmer-orkestbezetting horen, met bas, viool en tsimbl (jiddisch voor de “hammered dulcimer” of hakkebord). Het album is gebaseerd op het radiodrama The Witches of Lublin, en ieder liedje wordt kort ingeleid en verklaard, wat in dit geval absoluut een toegevoegde waarde heeft. Yale Strom heeft inmiddels een aantal boeken over de geschiedenis van de klezmer geschreven, maar zijn belangrijkste verdienste is wat mij betreft dat hij deze muziek, die soms al een kleine tweehonderd jaar oud is, met een enorme passie en overtuigingskracht weet te revitaliseren. Elisabeth Schwartz is bovendien de perfecte zangeres voor deze liedjes, met een mooie, donkere, soulvolle stem. Strom speelt viool en schreef de arrangementen, Alexander Fedoriouk is de virtuoze tsimbl-speler, Roger Sprocket speelt bas en Peter Stan accordeon. Een subliem album, en je hoopt dat Strom nog een hele tijd doorgaat met het spitten in die archieven, want de diamantjes die hij hier uit deze schatkamer presenteert doen vermoeden dat er nog veel meer te ontdekken valt.

Klik op het driehoekje om het fragment te beluisteren.