De percussionist Ziya Tabassian schreef een aantal stukken die hij baseerde op de ritmische cycli (Osul) uit de zeventiende en achttiende eeuw die komen uit een manuscript dat geschreven werd door Amit Khan Gorgi voor de koning van Iran tijdens de Safavidische tijd, in 1696. De lengtes van die cycli varieerden van 2 tot 88 tellen. Voor het album Zarb-e Osul werden er elf gekozen, en het is verbazingwekkend dat het zulke opwindende, tijdloze muziek oplevert.

Ziya Tabassian begon de tombak, de Iraanse trommel, te bespelen op zijn tiende en na een korte lesperiode in Iran werd die in Canada, waar hij tegenwoordig woont, voortgezet. Hij studeerde daar in Quebec ook klassieke Westerse percussie en onderzocht de mogelijkheden om met Iraanse percussie moderne muziek te spelen. Hij speelde onder meer samen met het Kronos Quartet en Lo’Jo en als onderdeel van het sublieme trio Regard Persan.

Maar het is net als met een goede gitarist, die soms genoeg heeft aan alleen het geluid van zijn gitaar om je als luisteraar te betoveren, zo laat Tabassian hier horen dat hij in zijn eentje als percussionist een complete wereld tevoorschijn kan toveren en dat hij je als luisteraar op het puntje van je stoel weet je krijgen. Een album alleen percussie, je zou denken dat je daar snel flauw van bent, maar Tabassian weet er zoveel nuance, subtiliteit en gevoel in te leggen dat je geen moment de neiging hebt af te haken. Prachtig album!

Luister hier naar een paar fragmenten: