joost swarte in the new yorker - blind mice - françoise mouly interviewt joost swarte
Joost Swarte heeft vele malen tekeningen en covers voor The New Yorker geleverd, dus het is niet zo verwonderlijk dat hij, toen hij in april 2014 in New York was, door de beeldredacteur van The New Yorker geïnterviewd werd over een aantal tekeningen die hij maakte bij “Thrice Told Tales: Three Mice Full of Writing Advice” van Catherine Lewis, een creative-writing professor. Het interview verscheen alleen online op de website van The New Yorker, met de illustraties die je hiernaast ziet. Hij geeft openhartig antwoord op vragen over het ontstaan van de tekeningen, en je kunt heel mooi het denkproces van de tekenaar volgen.
In het boek verheldert Lewis literaire elementen als metaforen, spanning en ongeloof aan de hand van variaties op het klassieke kinderrijmpje “Three blind mice ran after the farmer’s wife. She cut off their tails with a carving knife.”
Voor de Nederlandse versie van hetzelfde boek besloot Swarte, die in New York was voor MoCCA Arts Fest, tekeningen te maken die het hele rijmpje duidelijk zouden maken. Françoise Mouly vroeg hem zijn visuele keuzes te verwoorden:
“Eerst dacht ik, waarom zijn de muizen blind? Dat weten we niet, maar de tekst vertelt het je ook niet, dus ik besloot dat het beeld dat ook niet hoeft te doen.
Toen kwam de vraag: hoe teken ik een vrouw van een boer? Nou, ik tekende een boerderij, dus de man die een hooivork vastheeft is een boer en de vrouw zijn echtgenote. Ik gaf haar een boerenoverall, maar ik moest haar hoge hakken geven om een dame van haar te maken – anders had je een langharige kerel gezien.
En hoe laat je blinde muizen zien? Ik had eerst bedacht om kruisjes als ogen te tekenen maar realiseerde me dat ze er dan eerder dronken dan blind zouden uitzien. Dus gaf ik ze donkere brillen. In het boek is er eentje een meisje, dus heeft zij een halsketting en een Audrey Hepburn zonnebril.
Dat is de eerste zin van het rijm, dus de eerste tekening. Aan het eind komt de tweede.
De bezem heeft een blad dat uit het handvat groeit, zodat je kunt zien dat de vrouw van de boer niet van schoonmaken houdt. Grant Wood’s klassieke schilderij “American Gothic” hangt aan de muur – boeren zijn belangrijk in Amerika. En ik heb een muizengat toegevoegd om de muizen te redden van het gewelddadige gedrag van de boerenvrouw.
En waarom ze de vrouw van de boer achterna zaten? Dat vertelt het verhaal niet. Dat doen ze gewoon.
Hier vind je eerder verschenen tekeningen van Swarte in The New Yorker en elders:
© Joost Swarte