The Remote Viewers is de band van saxofonisten David Petts en Adrian Northover en bassist John Edwards, dit keer aangevuld met saxofonisten Caroline Kraabel en Sue Lynch. John Edwards neemt bovendien de elektronica voor zijn rekening, en dat moet je bij deze band absoluut niet onderschatten, zeker niet bij het album dat ze nu hebben gemaakt, in tijden waarop afstand geboden is.

Normaalgesproken komt David Petts met een aantal composities, wordt er gerepeteerd en na een aantal optredens gaat de band opnames maken. Dit keer ging John Edwards met de scores aan de slag, ging de boel anders arrangeren, herwerken en de stukken op virtuele instrumenten realiseren, elektronica en gevonden geluiden. Zo was The Moviegoer bedoeld voor vier saxofoons, marimba en piano, een ander nummer voor saxofoons, percussie, piano en bas, maar nu ging Edwards even helemaal los, sneed secties weg, veranderde tempo’s, herschreef delen en geluiden werden onherkenbaar veranderd. Saxofoondelen werden gespeeld door stofzuigers en koelkastgeluiden, een harp en autotoeters werden ingezet en uiteindelijk werden de musici er ook nog bijgehaald. Nou ja, bijgehaald – Caroline’s improvisatie werd onder een spoorwegbrug opgenomen, die van Adrian in zijn geheime stenen bunker, die van Sue en John in hun respectievelijke huiskamers en die van David in de Iklectik club.

En het resultaat is verbluffend maar geweldig, en David Petts beweert dat je ondanks de rigoureuze ingrepen van John Edwards toch heel goed kunt horen wat hij geschreven heeft. Kijk, dat noem ik nou democratische en avontuurlijke muziek.  Muziek om heel blij van te worden.

Luister hier naar een paar fragmenten: